Bra exempel på tobaksförebyggande arbete

Monica Lööf, undersköterska på Prästsjögårdens äldreboende, har fått Umeå kommuns utmärkelse ”Månadens goda exempel” tillsammans med enhetscheferna Hanna Johansson och Hanna Virtanen. Utmärkelsen delas ut för initiativet att starta en tobaksavvänjningsgrupp på äldreboendet.

Monica Lööf tog initiativ till en att en tobaksavvänjningsgrupp startade på äldreboendet. Enhetscheferna Hanna Johansson och Hanna Virtanen gjorde det möjligt för gruppen att träffas på arbetstid. För insatsen utnämns de till ”Månadens goda exempel” i Umeå kommun.

Tobaksavvänjning på arbetsplatsen
– Det är smidigt att slippa ta ledigt från jobbet för att vara med på gruppträffarna, eftersom de sker på arbetsplatsen. Bra att ha en grupp från samma arbetsplats också, gruppen kunde inte längre gå ut gå ut och röka tillsammans, utan samlades istället kring den gemensamma avvänjningen för att stötta och hjälpa varandra, säger Monica Lööf.

Leds av en hälsocoach
Umeå kommun erbjuder anställda kostnadsfri tobaksavvänjning som en del i kommunens tobaksförebyggande arbete. För starta en tobaksavvänjningsgrupp krävs minst sex deltagare. Träffarna hålls av en hälsocoach och utöver gruppmötena får deltagarna hemuppgifter som ska hjälpa dem att hålla sig tobaksfria på lång sikt.

Inte svika de andra
När hon själv slutade röka beslutade sig Monica Lööf för att starta en avvänjningsgrupp och samlade snart ihop en grupp på nio kollegor. Monica Lööf tycker att metoden fungerade mycket bra och rekommenderar den till andra. Gruppgemenskapen satte extra press på deltagarna att sluta röka.

– Man känner ett ansvar att inte svika de andra i gruppen, säger Monica Lööf.

Utmärkelsen ”Månadens goda exempel” delas ut av kommunstyrelsen till medarbetare eller verksamheter i Umeå kommun som har gjort goda insatser för att förbättra service och arbetsmiljö eller på annat sätt har utvecklat verksamheten. Utmärkelsen ska uppmuntra andra verksamheter att göra motsvarande insatser.

Lennart Holmlund (S)
kommunstyrelsen