Brukarna ger Socialtjänsten goda betyg

92 procent av Socialtjänstens brukare är nöjda eller mycket nöjda med de insatser, det stöd och den service som Socialtjänsten tillhandahåller. Socialtjänsten bättre på att ge information En orsak till det goda betyget är att fler brukare anger att de får information på ett begripligt sätt jämfört med tidigare mätningar. En orsak kan vara att Socialtjänsten förbättrar sin mottagning av nya brukare. - Vägen in i Socialtjänsten ska vara enkel och tydlig, säger Eva Andersson (s) ordförande socialnämnden. — Ett av våra mål är en öppen och tillgänglig Socialtjänst Männen ger bättre betyg Fler män än kvinnor har uppgett att de är nöjda med Socialtjänsten. Männen upplever i större omfattning att de får den hjälp de fått löfte om, att de får hjälpen på ett tryggt och säkert sätt samt att de som ger hjälpen har tillräckliga kunskaper för sitt arbete. Privata utförare får bättre betyg än kommunala När det gäller särskilda boenden för äldre får de privata utförarna med ett undantag bättre betyg än de kommunala. - En gång för alla är det bevisat att de externa utförarna är populära hos brukarna, säger Britt-Marie Lövgren (fp) Vice ordförande Socialnämnden — De som påstår något annat far med osanning. Ett stort tack till de privata entreprenörerna som höjt kvaliteten inom äldreomsorgen. Enligt senaste brukarenkäten framgår att brukarna är mycket nöjda med de externa utförare som anlitas av Socialtjänsten. - Det positiva resultatet gläder och är än mer glädjande om det också gäller personalpolitiken, säger Eva Andersson (s) ordförande socialnämnden. Fakta Årets brukarenkät som är den sjätte i ordningen har besvarats av 63% av de brukare som varit i kontakt med Socialtjänstens olika verksamhetsområden under föregående år. Resultatet från brukarenkäten kommer nu att användas som underlag för förbättringsarbeten på samtliga nivåer i organisationen. För mer information Eva Andersson (s) ordförande Socialnämnden 070-326 63 80 Britt-Marie Lövgren (fp) vice ordförande Socialnämnden 070-227 87 77