Budget i balans för Hörnefors

Resultatet för Hörnefors kommundelsnämnd är plus 33 000 kr för årets fem första månader. Årsprognosen är en budget i balans.

Resultatet för skolverksamheten är för perioden, –299 000 kr, vilket förklaras av ökade personalkostnader inom förskolan på grund av personalförstärkningar till följd av fler barn än förväntat i verksamheten.

Vård och omsorg uppvisar ett resultat för perioden på –1,1 milj kr. Detta beroende på höga kostnader för köp av familjehem- och institutionsplatser för barn- och ungdomsvård.

Lägre kostnader
Försörjningsstödets resultat för perioden, 566 000 kr, förklaras av lägre kostnader för utbetalt försörjningsstöd i förhållande till budget. Kultur- och fritidsverksamheten visar också plusresultat,
249 000 kr. Därutöver visar kansliets resultat, 636 000 kr på låga kostander för verksamheten bland annat på grund av vakanser.

Ingela Wallrud (S)
ordförande Hörnefors kommundelsnämnd