Bullerkartor ska bidra till bättre ljudmiljö

Kommunen har tagit fram kartor som visar utbredning av buller från trafik och andra ljudkällor i Umeå. Kartorna ska användas i kommunens arbete för minska antalet personer som är utsatta för buller och skydda särskilda miljöer från buller, till exempel parker.

Enligt lag ska stora kommuner kartlägga buller från omgivningen. Nu finns uppdaterade kartor som visar buller utbredningen av buller i Umeå, från väg-, tåg- och flygtrafik, industrier och andra ljudkällor som byggarbetsplatser, skjutbanor, fläktar med flera.

Underlag för åtgärder
Kartorna är ett underlag i kommunens arbete för att främja god ljudmiljö, undvika buller på skadliga nivåer och minska antalet personer som är exponerade för buller. Det ska också skydda särskilda områden från buller, områden där man vill ha en bra ljudmiljö som till exempel parker, rekreations- och friluftsområden, bostadsområden, förskolor och skolor. Ett åtgärdsprogram för bullerskydd ska vara klart senast i juli 2013.

Bullerkartorna visar bullersituationen i Umeå under 2011 och är en uppdatering av en tidigare bullerkartläggning från 2009. Bullersituationen har ändrats något sedan dess, bland annat beroende på Botniabanan och flygtrafiken. Kartorna ska ses över och uppdateras minst vart femte år.

Skydd från trafikbuller
Kommunen har i flera år arbetat med skydd mot buller. Bland annat kan man söka bidrag för fönsteråtgärder vid vägtrafikbuller från kommunala vägar. Plank och vallar har byggts vid vissa vägar och hastighetsgränserna har sänkts för att minska ljudnivån.

Lennart Holmlund (S)
kommunstyrelsen