Fältcom, 2015 års vinnare av jämställdhetspriset, tillsammans med Emma Vigren (S), ordförande och Tina Myhrberg (M), vice ordförande i jämställdhetsutskottet. Fotograf: Malin Grönborg

Dags att nominera till Umeå kommuns jämställdhetspris

Umeå kommuns jämställdhetsutskott utlyser för fjärde året i rad jämställdhetspriset, en utmärkelse som går till ett företag eller en organisation i Umeå som aktivt arbetar med jämställdhetsfrågor. Nu är det dags att nominera!

Jämställdhetspriset delas ut till ett företag eller en organisation i Umeå som aktivt arbetar med jämställdhetsfrågor, antingen internt eller externt. Det kan till exempel handla om särskilda satsningar på utbildning, förändringsarbete eller verksamhetsutveckling med fokus på jämställdhet.

Syftet med utmärkelsen är att stimulera organisationer och företag till att utveckla metoder och arbetssätt som stärker jämställdheten.

Hur nominerar man

Nominering sker på Umeå kommuns webbplats, www.umea.se/jamstalldhetspris, fram till och med fredag 28 oktober. Priset är riktat mot företag och organisationer i Umeå kommun. Jämställdhetsutskottets beredningsgrupp utser vinnaren som presenteras i anslutning till jämställdhetsutskottets sammanträde i december.

Det vinnande företaget eller organisationen får, utöver äran, kompetensutveckling i jämställdhetsfrågor för sina anställda.

Tidigare vinnare

Priset har delats ut tre gånger tidigare. 2013 vann Polarbröd tack vare ett ledningsstyrt, långsiktigt och medvetet jämställdhetsarbete där alla medarbetare inkluderas. 2014 prisades Norrmejerier för sitt arbete med att öka andelen kvinnor på företaget, både i ledningen och i produktionsledet. 2015 fick Fältcom priset för sitt aktiva arbete med att öka andelen kvinnor på företaget.

Linda Gustafsson
jämställdhetsstrateg
linda.gustafsson@umea.se

Umeå kommun har 11 300 medarbetare och är regionens största arbetsgivare. Verksamheterna präglas av medborgarfokus, öppenhet, tillit och en strävan att ständigt förbättra kommunens service. Umeå är en av Sveriges mest växande städer. Här bor omkring 120 000 personer och kommunens mål är att nå 200 000 invånare år 2050.

I Umeå finns två universitet, ett livskraftigt näringsliv och ett attraktivt utbud av kultur och fritid. Här finns också västvärldens snabbaste bredband.