Designmarknad för unga i Hamnmagasinet

Söndag den 30 november är det den nionde gången som det ordnas designmarknad – för ung oetablerad design – på Hamnmagasinet. Marknaden har öppet klockan 11.00 till 16.00 med fri entré.

– Vi riktar oss främst till unga säljare som är under 25 år, eftersom Hamnmagasinet riktar sig till dem som är 15–25 år. Grundtanken, som har funnits med ända sedan den första designmarknaden, är att Hamnmagasinets designmarknad skall fungera som en plattform och ett ställe där man som ung kanske provar på att sälja för första gången. Vi vet att det finns många begåvade idésprutor som sitter hemma och skapar och behöver det här forumet, säger Johanna Lundblad på Hamnmagasinet.

Även äldre designers
Designmarknaden startade 2005 och har sedan dess varit ett populärt evenemang. Även försäljare som är över 25 år är välkomna att delta.
– Alla är välkomna att anmäla sig, och det brukar bli en blandning av äldre och yngre. Vi tror på idén att äldre och mer etablerade kreatörer inspirerar de yngre att ta sin kreativitet ett steg längre.
I caféet kommer det att finnas ett inslagningsbord med julpapper, snören och annat som hör till, där alla som vill kan slå in sina julklappsfynd gratis.

Caféet öppet
Café Hamnmagasinet kommer hålla öppet under hela marknaden.
– Planen är att hela huset skall dofta nybakat och gott. Caféet har ekologiskt tänk och mycket är fairtrademärkt. På menyn finns bland annat nygräddade saffranslängder, smörgåsar och annat att köpa till låga priser, säger Johanna Lundblad.
Marknaden kommer bjuda på ett stort utbud av olika hantverkstekniker, och några UF-företag från gymnasieskolorna kommer att prova sina idéer under marknaden.

Gerda Berglund
ungdomsassistent