Dialog om mål för Holmöns utveckling

Hur ska Holmön utvecklas i framtiden? Under sommaren ska en dialog hållas med Holmöborna om strategiska mål för ön strax utanför Umeå.

En arbetsgrupp med representanter från kommunen och intressegrupper på Holmön har tagit fram förslag på mål för öns utveckling. Under sommaren ska arbetsgruppen ha en dialog med Holmöborna för att förankra förslagen.

Initiativet kommer från ett medborgarförslag från 2010: att kommunen ska ta fram en politiskt beslutad utvecklingsplan för Holmön i dialog med Holmöborna. Politikerna i näringslivs- och planeringsutskottet ställer sig bakom dialogen.

Förslagen på mål lyfter fram förutsättningar för Holmöns utveckling och kommer att vara en grund för dialogen. Huvudmålet är att "det ska vara möjligt att bo, arbeta och bedriva verksamhet på Holmön och ha daglig arbetspendling till/från fastlandet". Där finns också andra mål för befolkning, boende, näringsliv, infrastruktur, natur- och kulturmiljöer och samhällsservice.

Underlaget ger också förslag på utvecklingsstrategier, till exempel att driva på arbetet att skaffa en ny färja till Holmön, förstärka marknadsföringen av ön och ha beredskap för offentlig service.

Lennart Holmlund (S)
kommunstyrelsen