Dragonskolan anställer elevvärd

Gymnasie- och vuxenutbildningsnämnden har beslutat att Dragonskolan ska anställa en elevvärd för att öka tillsynen och vuxennärvaron på skolan. Rekryteringen av elevvärden är en del i en handlingsplan för att säkerställa en trygg och säker lär- och arbetsmiljö på skolan.

Dragonskolan är en mycket attraktiv skola för elever både lokalt, regionalt och nationellt. Skolan har drygt 2100 elever och är därmed en av de större gymnasieskolorna i Sverige. Drygt 50 procent av alla ungdomar i åldern 16-18 år i Umeå kommun vistas dagligen på Dragonskolan. Det innebär stora utmaningar och påfrestningar för att upprätthålla en god arbetsmiljö för elever och personal.

I handlingsplanen framgår exempelvis också att skolan ska öka dialogen och skapa fler aktiviteter (föräldramöten, informationsträffar) med föräldrar, elever och personal på skolan i förebyggande syfte, genomföra utbildningar för skolans personal samt stärka samarbetet med polis, andra myndigheter och organisationer.

Elevvärden på Dragonskolan finansieras med egna medel.

För mer information kontakta:
Peter Burström (S)
peter.burstrom@umea.se

Anders Sellström (KD)
Vice ordförande
anders.sellstrom@umea.se

Andreas Moberg
Kommunikatör
andreas.moberg@umea.se

Andreas Moberg

kommunikatör Utbildning, gymnasie- och vuxenutbildningen 090-16 12 34, 070-633 28 22