Egenavgiften för färdtjänst justeras

Tekniska nämnden var helt enig i beslutet att föreslå kommunfullmäktige att justera taxan för resor med färdtjänst. Beslutet innebär att från och med 8 juli ska taxan vara enligt länstrafikens kollektivtrafiktaxa plus 25 procent, vilket innebär lägst 30 kronor.

För att möta de ökade kostnaderna för särskild kollektivtrafik, vardagligt kallat färdtjänst, beslutade tekniska nämnden att höja egenavgiften för resor med färdtjänst. Nämnden beslutade också att egenavgiften ska ses över årligen.

Olika höjning beroende på resans längd
Olika reslängder påverkas olika mycket av förändringen. 65 procent av alla resor är korta, 0-7 km, för dessa innebär höjningen 1 krona per resa. 20 procent av resorna görs i intervallet 8-15 km och de får en ökning på 3 kronor per resa. I intervallet 16-29 km, som utgör 12 procent av resorna, innebär det 5-8 kronor per resa. Endast 3 procent av resorna är längre än 30 km och för dem blir ökningen 10 kronor per resa.

- Ett flertal handikappföreningar är vidtalade och de hade inga synpunkter, säger Marie Frostvinge, trafikplaneringschef, Umeå kommun.

Lasse Jacobson (V)
tekniska nämndens ordförande
lasse.jacobson@umea.se

Stefan Nordström (M)