Egil Nylén ny upphandlingschef i Umeå kommun

Egil Nylén ny upphandlingschef i Umeå kommun

Egil Nylén tar över jobbet som upphandlingschef i Umeå kommun när Hans Gum går i tjänstepension. Nylén, som närmast kommer från Mora, tillträdde den 2 juni.

Egil Nylén har tidigare arbetat som upphandlingskonsult och utbildare inom området offentlig upphandling. Han avslutade sina åtaganden hos sin nuvarande arbetsgivare Alego AB de sista veckorna i maj. Från och med den 2 juni befinner sig Nylén i Umeå på heltid, även om han veckopendlar inledningsvis.

Egil Nylén har gedigen erfarenhet från inköp och upphandlingar. Han är diplomerad marknadsekonom i grunden och har erfarenhet från både den privata och den offentliga sektorn.

Egil Nylén är född 1957 i Bollnäs, men uppvuxen i Solna och Gävle där han bott i nästan 30 år. Han kommer närmast från Mora som varit hemvist under de tre senaste åren då Nylén var upphandlingschef för ett kommunalförbund i Dalarna. Under perioden 1996 till och med 2001 var han upphandlare vid Kommunalförbundet Gästrike Inköp. Innan Nylén påbörjade sin bana som upphandlare arbetade han som försäljningschef och inköpschef inom ICA-koncernen.

- Jobbet är intressant och utmanande. Upphandling är idag en strategisk fråga och det verkar vara en viktig del i kommunen och dessutom känns det spännande att komma till Umeå som är en trevlig stad, säger Egil Nylén.

Egil Nylén med familj kommer att flytta till Umeå så snart huset i Mora är sålt.

I bilaga: Porträttbild Egil Nyhlen
Fotograf: German Diaz, informationsenheten Umeå kommun

För mer information kontakta:
Egil Nyhlén
egil.nylen@umea.se