Ekonomi och sociala frågor på agendan för Holmsund-Obbolas kommundelsnämnd

Holmsund-Obbolas ekonomi för detta år ser precis som för hela Umeå kommun, inte allt för positiv ut och det är osäkert om de kommer att klara att få en budget i balans. Resultatet har förbättrats under årets första månader men är fortfarande på minussidan med -83 000. Försörjningsstöden har ökat och är högre än tidigare år vilket har påverkat budgeten.

Organisations- och lokalutredning för skolorna
Skolområdeschefen i Holmsund-Obbola har fått i uppdrag av kommundelsnämnden att genomföra en utredning över grundskolans verksamhet och lokaler i Holmsund-Obbola. Detta ska utmynna i ett förslag om hur framtida användning för Holmsund-Obbolas för- och grundskolas lokaler kan se ut. Detta görs för att kunna skapa en god och effektiv lokalanvändning och en bra framtida miljö för verksamheten och med fokus på måluppfyllese.

Holmsund-Obbolas prognos för framtiden visar på en ständig befolkningsökning och de prognoser som har presenterats för 2020 visar att antalet barn och elever kommer att öka i stor omfattning.
- Därför behövs just en sådan här strategisk översyn. Det är väldigt viktigt för den framtida planeringen för Holmsund-Obbolas skolområde, säger Beatrice Årebrand, ordförande Holmsund-Obbola kommundelsnämnd.

Nämnden informerades om äldreomsorgen
Holmsund-Obbolas kommundelsnämnd startade på förmiddagen med en fördjupande information om äldreomsorgen och besök på både Eriksdal och Trappan. Efter lunch startade nämndens sammanträde.

Beatrice Årebrand (S)
ordförande Holmsund-Obbola kommundelsnämnd