Ekonomiskt stöd till sociala föreningar

IOGT-NTO medmänniska, Spelberoendegruppen Umeå, KRIS Umeå och LP-verksamheten är några av de 12 föreningar som tar del av de 1 043 000 kronor som individ- och familjenämnden delade ut till sociala föreningar för 2024.

- Föreningarna gör ett stort arbete för att hjälpa människor och nämnden fortsätter därför att stötta föreningarna ekonomiskt. Vi fördelar en miljon kronor i föreningsstöd för 2024 och jag är väldigt nöjd över att vi kan hålla i den prioriteringen, säger Andreas Lundgren (S), ordförande i individ- och familjenämnden.

- Att vi kan ge ekonomiskt stöd till sociala föreningar är viktigt eftersom det möjliggör deras verksamhet och bidrar till samhällsutveckling. Det hjälper dem att bedriva projekt, främja gemenskap, och adressera samhällsutmaningar, vilket i slutändan kan förbättra livskvaliteten för många, säger Hanna Lundin Jernberg (L), vice ordförande individ- och familjenämnden.

IOGT-NTO medmänniska (som driver Bakfickan) får den största delen av bidraget, 400 000 kronor, på grund av ökande kostnader kopplat till höjda livsmedelspriser, minskad sponsring samt en stor ökning i antalet besökare.

Individ- och familjenämnden budget för föreningsstöd till sociala föreningar 2024 är totalt 1 082 101 kronor, inklusive en indexuppräkning på 2,0% från föregående år. I budgeten inräknas 10 000 kronor som reserveras till den årliga utmärkelsen Årets ideella insats.

Andreas Lundgren (S)
      individ- och familjenämnden
      andreas.lundgren@umea.se

Hanna Lundin Jernberg (L)