Elever på Storsjöskolan släpper egen bok

Elever på Storsjöskolan släpper egen bok

Onsdag den 2 oktober är det boksläpp för elever på Storsjöskolan i Holmsund. ”Quack, boom, AJ och hahahaha…” heter ABC-boken som årskurserna 2, 5 och 9 har skapat tillsammans med Storsjöskolans bibliotek och illustratören Frida Hammar och författaren Solja Krapu.

- Projektet har pågått under 2012-2013 för att lyfta fram barnens rätt till sitt eget språk och arbeta med estetiska lärprocesser, säger Christina Edström på Storsjöskolan.

Arbetet har skett tvärs över åldersgrupperna där de yngre barnen skapat bilder, utan pennor, och berättat vad bilderna handlar om. Åk 4 eleverna har sedan skrivit texter utifrån sina möten med de yngre barnen. Åk 9 eleverna fick i nästa steg bearbeta texterna ytterligare. Till sin hjälp har de fått inspiration av illustratören Frida Hammar och författaren Solja Krapu. Resultatet som eleverna skapat tillsammans blev en bok med korta berättelser med koppling till varje bokstavsljud. I arbetet fick även åk 8 delta och tonsätta texterna i musikundervisningen.

Nu är boken färdigtryckt och klar och boken släpps med mingel och fest där elever, föräldrar och medarbetare deltar. Frida Hammar och Solja Krapu finns där och berättar om projektet. Alla elever som varit delaktiga i projektet kommer under kvällen att få ett alldeles eget exemplar av boken.

När: Onsdag den 2 oktober.
Plats: Q-ben på Storsjöskolan och biblioteket
Tid: Kl 18.30-19.30