Färre födda påverkar befolkningsutvecklingen

Umeå kommun har ökat sin befolkning med 1 092 personer under tredje kvartalet, totalt 775 invånare sedan årsskiftet, och uppgår nu till 133 010 personer. Det visar siffror från SCB.

– Tillväxten sedan årsskiftet är något lägre än i våra prognoser och beror framför allt på ett lägre antal födda än under de senaste åren. Dessutom har vi en något högre utflyttning till utlandet än vanligt. Att antalet födda ligger lägre är dessvärre en trend i hela västvärlden som tycks bero på olika osäkerheter, som exempelvis oroligheter i omvärlden och försämrad ekonomi, säger Hans Lindberg (S), kommunstyrelsens ordförande.

Västerbotten som helhet ökar med 1 941 invånare vilket är en stark befolkningsökning. Mest av länets kommuner ökar Skellefteå med 1 541 invånare följt av Umeå där ökning som ovan beskrivet summerades till 775 invånare.

Nationellt är det i vanlig ordning storstadskommunerna med tillhörande kranskommuner som ökar mest. Umeås ökning på 1 092 personer återspeglar en likvärdig utveckling som våra jämförelsekommuner om än med jämförelsevis bättre utfall. I jämförelse med andra universitets- och högskolekommuner ser det ut så här:

Uppsala (+2 465)
Lund (+1 827)
Linköping (+898)
Örebro (+863)
Jönköping (+588)
Växjö (+556)
Luleå (+315)
Västerås (+261)
Sundsvall (-160).

Hans Lindberg (S)
kommunstyrelsen
hans.lindberg@umea.se

Anders Ågren (M)
vice ordförande
kommunstyrelsen
anders.agren@umea.se

Umeå kommun har 13 000 medarbetare och är regionens största arbetsgivare. Verksamheterna har medborgarfokus, öppenhet, tillit och en strävan att ständigt förbättra kommunens service. Umeå är en av Sveriges mest växande städer. Här bor 132 000 personer, och kommunens mål är att nå 200 000 invånare 2050. I Umeå finns två universitet, ett livskraftigt näringsliv och ett attraktivt utbud av kultur och fritid.