Familjedaghemmet i Kroksjö stänger efter 31 år

Familjedaghemmet i Kroksjö stänger efter 31 år

Barbro och Jan-Åke Ekstrand har bedrivit det kommunala familjedaghemmet Svalan i Kroksjö sedan 1984. De var bland de första i Sverige att bedriva ett familjedaghem tillsammans som ett gift par. 31 år senare är det dags för Jan-Åke att gå i pension medan Barbro ska arbeta vidare på den nya förskolan i Flurkmark.

Barbro startade upp familjedaghemmet i Kroksjö år 1984 och berättar att hon redan sedan barnsben drömt om att bli dagmamma. När hon fick möjlighet att starta familjedaghem tvekade hon aldrig.

– Jag har alltid haft barn omkring mig och trivs väldigt bra med barn. Det är så oerhört kreativt och jag får så mycket tillbaka från barnen, säger Barbro.

Jan-Åke bedrev på den tiden ett eget företag i hemmet och upptäckte snabbt att det gick åt mer tid att hjälpa Barbro med barnen än att arbeta med företaget.

– Det fanns alltid någon som ville spela fotboll, leka eller var intresserad av vad jag gjorde. Så tillslut ringde jag och frågade om det var möjligt att jag också kunde arbeta på familjedaghemmet. Till en början var det väldigt svårt, att ett gift par skulle vara hemma båda två tyckte många var märkligt. Det tog ända till 1988 innan jag fick börja arbeta officiellt, berättar Jan-Åke.

Sammansvetsade
Under årens lopp har Barbro och Jan-Åke lärt sig hur de ska arbeta tillsammans, de tycker det är viktigt att vara kreativ och att barnen får vara med och planera. De får ofta frågan hur det gått att jobba tillsammans under så lång tid.

– Ja det törs jag ju knappt säga men det är fantastiskt vad de här 31 åren har gått bra, säger Jan-Åke och skrattar.

– Det har gått jättebra, vi har lärt oss med tiden att det är väldigt viktigt att kunna skilja på arbete och fritid, fastän vi har jobbat hemma, påpekar Barbro.

Ny förskola i Flurkmark
Efter semestern är det dags för Jan-Åke att gå i pension medan Barbro och barnen från familjedaghemmet Svalan flyttar till den nya förskolan i Flurkmark.

– Det blir jättespännande, jag tror det kommer bli bra. Visst hade jag kunnat fortsätta med verksamheten här hemma men då hade förmodligen Jan-Åke aldrig fått gå i pension, säger Barbro och ler.

Jan-Åke Ekstrand
Barbro Ekstrand