Fiskereglerna för kusten kontrolleras

Fiskereglerna för kusten kontrolleras

Umeå kommun fortsätter öka kunskapen om nätfisket i regionen. Projektet är löpande och har hittills genomförts i Sävaråns och Hörnåns mynning. I år utökas projektet till fler mynningsområden. Projektet är ett samarbete mellan fiskevårdsområdena, Kustbevakningen och Länsstyrelsen i Västerbotten.

Projektet har hittills gett bra effekt och resulterat i ett minskat antal felaktigt lagda nät. I år utökas geografin till Rickleåns och Öreälvens fredningsområden.

– Det innebär att vi kommer att ha tillsyn på stora områden efter kusten. Vi kommer dessutom att ha tillsyn i Umeälvens fredningsområde, säger Stefan Ågren, fiskerikonsulent Umeå kommun.

Projektet genomförs av flera anledningar, men den främsta anledningen är att säkerställa att den havsvandrande öringen inte påverkas negativt av olagligt fritidsfiske. Det handlar också om att öka kunskapen om bestämmelserna för fritidsfisket efter kusten.

– Speciellt i fredningsområdena kan fiskereglerna upplevas komplicerade och det är lätt hänt att till exempel nät läggs tokigt och i förbjudna områden. Dessutom är även fisket med spö efter öring begränsat i olika omfattning. Vi är inte ute efter att jaga vanliga fritidsfiskare, som till exempel vill fiska abborre med nät, utan fokuserar på de som medvetet gör fel. Framförallt vill vi öka kunskapen om de regler som gäller hos de som fiskar vid kusten. Om man är osäker på fiskereglerna finns det utmärkta beskrivningar på Länsstyrelsens hemsida, berättar Stefan Ågren.

Tillsynen planeras att genomföras under perioden maj–november 2017 med hjälp av erfaren personal i båt.

Mer information om fiskeregler för kusten

Frågor om projektet

Stefan Ågren
fiskerikonsulent Umeå kommun
stefan.agren@umea.se

Umeå kommun har 11 900 medarbetare och är regionens största arbetsgivare. Verksamheterna präglas av medborgarfokus, öppenhet, tillit och en strävan att ständigt förbättra kommunens service. Umeå är en av Sveriges mest växande städer. Här bor omkring 120 000 personer och kommunens mål är att nå 200 000 invånare år 2050.

I Umeå finns två universitet, ett livskraftigt näringsliv och ett attraktivt utbud av kultur och fritid. Här finns också västvärldens snabbaste bredband.