Ungefärligt planområde. Här låg tidigare bensinstation, bilbutik och just nu Mekonomen. Norr om planområdet pågår en annan detaljplan (Almen 2 mfl) och på andra sidan Backenvägen pågår detaljplanen Kattfoten 6.

​Fler bostäder på Grisbacka

Området runt kyrkan och COOP på Grisbacka är planintensivt för tillfället. Två planer pågår och nu inleds ytterligare en detaljplan för bostäder med möjlighet till centrumstärkande verksamheter i entréplan.

Preliminärt syfte med planen är att inom området skapa planmässiga förutsättningar för bostäder samt möjlighet till centrumstärkande verksamheter i entréplan. Det kan bli ca 75 lägenheter.

Norr och söder om planområdet planläggs för närvarande fastigheterna Almen 2–6 (Griba) respektive Kattfoten 6 för huvudsakligen bostäder. Utformningen kommer att studeras ihop i syfte att skapa en attraktiv miljö som stärker platsens karaktär av stadsdelscentrum.

- En omvandling av planområdet till område för bostäder överensstämmer med översiktsplanen och innebär dessutom en miljöförbättring i och med att verkstad och bensinstation ersätts av huvudsakligen bostäder, säger Mikael Berglund (S) byggnadsnämndens ordförande. Här kommer det att finnas möjligheter att förstärka känslan av ett stadsdelscentrum.

Mikael Berglund (S)
byggnadsnämnden