​FN och EU-kommissionen till miljökonferens i Umeå

​FN och EU-kommissionen till miljökonferens i Umeå

Hållbarhetsexperter från hela Norden kommer till Umeå för att dela erfarenheter och hämta inspiration av varandra i arbetet för en mer hållbar konsumtion och produktion. Bland talarna finns både EU-kommissionen och FN representerade.

Det är den tredje upplagan av konferensen Nationell verkstad för hållbara livsstilar som på onsdag 15 november startar i Umeå. Årets tema är hållbar konsumtion och de nordiska ländernas arbete med att nå målet om hållbar konsumtion och produktion, som är ett av de 17 globala hållbarhetsmålen i FN:s Agenda 2030.

– Att vi får äran att stå värd för konferensen är ett kvitto på att det miljöarbete som pågår här i Umeå ger avtryck i resten av Sverige och Norden. Umeå har som de flesta andra kommuner stora utmaningar på miljöområdet. Vi kan gå före och ge våra invånare bättre förutsättningar för en hållbar livsstil oavsett om det gäller boende, transporter eller konsumtion, men vi har inte alla svaren på hur vi ska nå dit och därför är den här konferensen så viktig, säger kommunalrådet Hans Lindberg från Umeå kommun.

Insprirerar till handling

Konferensen gästas bland annat av EU-kommisionens Hugo Schally som leder Enheten för hållbar produktion, produkter och konsumtion och av Charles Arden Clarke, chef för Sekretariatet för FN:s tioåriga ramprogram för hållbar konsumtion och produktion, även kallat 10YFP. Naturvårdsverket är en av konferensens medarrangörer.

– Naturvårdsverkets roll är att öka medvetenheten om behovet av att ställa om till hållbar konsumtion och produktion samt inspirera samhällets aktörer till handling. Att tillsammans med Umeå kommun få arrangera den här tredje livsstilsverkstaden är en viktig pusselbit i vårt arbete, säger Ingela Hiltula, biträdande avdelningschef för Samhällsavdelningen på Naturvårdsverket.

Goda exempel från Norden

I samband med konferensen redovisar också Nordiska ministerrådet över femtio goda exempel på hur länderna i Norden arbetar med hållbar konsumtion och produktion (Nordic Best Practices - relevant for UNEP 10YFP of sustainable consumption and production). Genom att visa dessa exempel vill Nordiska ministerrådet sprida erfarenheterna internationellt och uppmuntra alla aktörer på området att intensifiera arbetet.

Exemplen visar ett brett spektrum av möjligheter som kan bidra till den omställning som krävs och bland aktörerna hittar man både kommuner, myndigheter, forskargrupper, företag och ideella organisationer.

Från strategi till praktik

Under de två dagarna i Umeå får deltagarna chansen att dela erfarenheter, ta del av goda exempel och lyssna på föregångare bland företag, kommuner och organisationer. Konferensen spänner över ett brett spektrum från det strategiska arbetet på internationell nivå till praktiska exempel i städer som Bristol, Malmö och Umeå.

Några av de mer konkreta exemplen är webbtjänsten Svalna där människor kan mäta sina klimatutsläpp och få inspiration att förändra sin livsstil och HOPE-projektet där Umeåforskare har undersökt hur hushållen i Umeå skulle agera om för att halvera sina utsläpp.

Näringslivet har viktig roll

Näringslivet finns också med som en viktig aktör i omställningen till hållbar konsumtion och produktion. Anna Borgeryd från Polarbröd och Johan Widheden, från Akzo Nobel, är två av företagen som berättar om sitt hållbarhetsarbete på konferensen.

Ida Texell från regeringens 2030-delegation, WWF:s generalsekreterare Håkan Wirtén och statssekreterare Elisabeth Backteman som leder regeringens strategiska arbete för cirkulär och biobaserad ekonomi är några andra exempel i en lång rad av medverkande.

Den tredje upplagan av Nationell verkstad för hållbara livsstilar arrangeras av Umeå kommun tillsammans med Naturvårdsverket och Umeå universitet. Konferensen är en del av Umeå kommuns klimatarbete och genomförs med stöd från Europeiska regionala utvecklingsfonden.

Föreläsningarna på konferensen filmas och sänds även live på www.greenumea.se/verkstad

Tid: startar kl 12.30 15 november och avslutas kl 12.30 16 november
Plats: Sliperiet, Umeå
Program och info om medverkande: www.greenumea.se/verkstad

Media välkomnas att närvara på konferensen.

För mer information, kontakta:

Anna Gemzell
projektledare