​​​För- och grundskolenämndens anpassningar för budget i balans 2016

För- och grundskolenämnden beslutade om uppdragsplan för att nå målen samt budget 2016. Nämnden behöver göra kostnadsminskningar och anpassningar för ca 30 mnkr nästa år för att nå en budget i balans 2016.

Kommunfullmäktiges budgetbeslut för 2016 innebär att för- och grundskolenämnden har fått en indexuppräkning av 2015 års budgetram motsvarande 35,8 mnkr och ett tillskott på 30,8 mnkr för volymökningar och tillkommande hyror. Trots medel som kommunfullmäktige skjutit till saknas ca 30 mnkr 2016 för att bibehålla nuvarande ambitionsnivå i verksamheterna och klara de beräknade löneökningarna nästa år.

– Vi behöver skona grundskoleverksamheten från ytterligare kostnadsminskningar. Vi ser idag att det är möjligt att fortsätta ha en hög kvalitet i förskolan med en smärre kostnadsminskning på 3 % vilket motsvarar 18 mnkr. Vi har en hög ambitionsnivå, vi satsar mer resurser och har en högre personaltäthet än många andra jämförbara kommuner på förskoleverksamheten. Samtidigt har vi i uppdragsplanen prioriterat åtgärder för arbetsmiljön, korttidsbemanning, korttidssjukskrivningar samt statsbidraget på 9,5 mnkr som kommer att underlätta, säger Moa Brydsten (S), ordförande i för- och grundskolenämnden.

– Det budgetbeslut vi i nämnden nu tagit är rimligt utifrån förutsättningarna. Vi tar ett gemensamt ansvar för ekonomin, säger Elmer Eriksson (M), vice ordförande i för- och grundskolenämnden.

Anpassningar av stöd
Budgeten för IT anpassas med 5,5 mnkr. Införandet av lärplattformen Lärum har inneburit kostnader för dubbla system för framför allt frånvarohantering och mejl som nu försvinner 2016. Tidigare beslut om lägre ambitionsnivå med elevdatorer får nu effekt under 2016 vilket innebär en kostnadsminskning.

Omstrukturering och förändrade arbetssätt av stödverksamheter för pedagogisk utveckling ska ge en besparing på 2,4 mnkr.

Effektiv lokalanvändning
Nämnden ska även fullfölja kommunfullmäktiges uppdrag att se över effektivare lokalanvändning som samtidigt kan behålla eller öka kvaliteten i den pedagogiska verksamheten. Utifrån det läggs ett effektiviseringskrav på 3 mnkr för 2016. Antalet 1-5 åringar i kommunen fortsätter vara i enlighet med nuvarande nivå. I grundskolan ökar antalet elever 2016 med ca 400 elever. Jämnt fördelat över åk 1-3, 4-6 och 7-9. Under planeringsperioden 2016-2018 handlar det om 1000 fler elever.

– Faktorer som bedöms viktiga för en hållbar skolstruktur är närhetsprincipen, behörighetsreformen, motverka segregation, effektiv lokalanvändning, pedagogisk anpassade miljöer samt arbetsmiljö, säger Moa Brydsten (S), ordförande i nämnden.

Centerpartiet lämnade yrkande på budgetbeslutet att besparingen inom förskolan och pedagogisk omsorg inte skulle vara högre än 12 mnkr med hänvisning till att förskolearbetet är en av de väsentligaste inom för- och grundskolenämndens område.

Moa Brydsten (S)
ordförande För- och grundskolenämnden

Elmer Eriksson (M)
vice ordförande
För- och grundskolenämnden

Umeå kommun har 11 300 medarbetare och är regionens största arbetsgivare. Verksamheterna präglas av medborgarfokus, öppenhet, tillit och en strävan att ständigt förbättra kommunens service. Umeå är en av Sveriges mest växande städer. Här bor omkring 120 000 personer och kommunens mål är att nå 200 000 invånare år 2050.

I Umeå finns två universitet, ett livskraftigt näringsliv och ett attraktivt utbud av kultur och fritid. Här finns också västvärldens snabbaste bredband.

Gabrielle Hultdin

kommunikatör Utbildning, för- och grundskolan 070-345 12 33