Föreningar får 1,8 miljoner kronor i investeringsstöd till anläggningar

Fritidsnämnden har beslutat att ge bidragsstöd på sammanlagt 1 872 068 kronor till investeringar i föreningsägda lokaler och anläggningar. Stödet går bland annat till utveckling av mötesplatser, energisparåtgärder och byte av underlag på anläggningar.

Syftet med investeringsstödet är att skapa förutsättningar för föreningar att bygga nytt eller reparera egna lokaler och anläggningar. De områden som är prioriterade är bland annat miljöförbättringar, energisparåtgärder, tillgänglighet, utveckling av barn- och ungdomsverksamhet samt ett ökat nyttjande av lokaler och anläggningar.

– Dessa medel underlättar för föreningar i att kunna skapa attraktiva idrotts- och mötesplatser för Umeåborna och är en viktig pusselbit för en levande landsbygd och en bättre folkhälsa, säger Ari Leinonen (S), ordförande i fritidsnämnden.

Bland de anläggningar som nu får investeringsstöd finns bland annat skidspår, tennisbanor, gräsplaner, utegym, boulebanor och ytor för skate och BMX.

– Dessa långsiktiga investeringar är inte bara nödvändiga för att föreningar fortsatt ska kunna bedriva verksamhet eller bidra till ett hållbart föreningsliv, utan också för att kunna locka fler barn och unga till en aktiv och meningsfull fritid, säger Jolin Göttfert (M), vice ordförande i fritidsnämnden.

Årets budget för investeringsstöd är 2 249 534 kronor och fritidsnämnden har nu tagit beslut om att fördela 1 872 068 kronor. Det innebär att det finns 377 466 kronor kvar att fördela under året.

Föreningar som fått investeringsstöd 2024

Ari Leinonen (S)