Föreningskontakt - ny tjänst för ledare lanseras idag

Nu blir det lättare för unga med ledarambitioner att komma i kontakt med föreningar i Umeå. Från och med fredag den 30 maj finns tjänsten Föreningskontakt på umea.se - tjänsten som ska föra samman unga umebor som vill ta på sig ledaruppdrag med föreningar som letar efter nya ledare.

- Föreningskontakt är ett verktyg för att hitta nya ledare på nya arenor. Vi vet att det finns många unga som är intresserade av att ta på sig ledaruppdrag i föreningslivet samtidigt som föreningarna har ett stort
behov att rekrytera fler. Med hjälp av denna e-servicetjänst för vi ihop dem, säger Lars Klefbohm från Umeå Fritid som varit med och utvecklat tjänsten.

Ta vara på ungas engagemang
Föreningskontakt är ett hjälpmedel för att nya målgrupper, men också en metod och ett hjälpmedel för att ta vara på unga människors engagemang.

- Vi vet att många unga vill testa en ledarroll, men också att det blir allt mer ovanligt att man söker upp föreningar på det traditionella sättet. Väldigt många söker andra vägar, och Föreningskontakt är ett sätt att möta nya villkor och krav från denna viktiga målgrupp, berättar Klefbohm.

Tjänsten är framtagen i samarbete med ett 50-tal ungdomar där man hade en gemensam utgångspunkt: det ska vara möjligt att anmäla sitt intresse via nätet. Resultatet blev en tjänst som gör det möjligt för unga att komma i
kontakt med föreningar utan att varken besöka klubblokalen eller ringa.

Sorteras efter kategori
Kommunen lägger upp kategorier, till exempel idrott, kultur, politik, och pensionär. Den som vill vara ledare i framtiden kan själv anmäla sig utifrån från kategori och underkategori. Ett e-postmeddelande (en presentation och en bekräftelse) går sedan ut till de föreningar som varit
inne på sidan och aktivt anmält intresse om att få tips på namn.

- Lite förenklat kan man säga att det är en slags matchmaking vi syssla med. Föreningarna ansvarar själva för att söka upp den person som de är intresserade av. Först till kvarn gäller, avslutar Lars Klefbohm.

Tjänsten Föreningskontakt är ett led i Umeå Fritids arbete med att införa e-servicetjänster som underlättar före föreningsliv och andra i Umeå att nyttja den kommunala servicen.

Ta en titt på Föreningskontakt här:

För mer information kontakta:
Lars Klefbohm
Utvecklingsledare IT&kvalitet