Företagarna nöjda med kommunens service

Företagarna i Umeå är i stort sett nöjda med kommunens service, även om det finns förbättringsområden att jobba vidare med. Det visar Näringslivsbarometern, en enkätstudie riktad till nära 700 företag som har haft ärenden i kommunen under 2007. Det samlade betyget för Umeå är högre än genomsnittet i landet och betydligt bättre än jämförbara städer som Västerås, Örebro, Uppsala och Stockholm. En metod för att bli bättre Enkätundersökningen Näringslivsbarometern, genomförd av SCB tillsammans med SWECO Eurofutures, är ett led i kommunens arbete med att kartlägga servicenivåer och brister för att sedan förbättra servicen gentemot näringslivet. Att regelbundet utvärdera och följa upp ingår som en del i ”Handlingsplanen för lokalt företagsklimat i Umeå” som antogs i kommunstyrelsens näringslivs- och planeringsutskott för ett år sedan (2007-05-22). – Resultatet är i stort sett bra, med det visar också att det finns brister inom några områden. Vi ska fortsätta vårt arbete med att förkorta handläggningstider och förbättra servicen gentemot företagen, säger kommunstyrelsens ordförande Lennart Holmlund (s). Hur bra är kommunens myndighetsutövning? 347 företag besvarade enkäten (svarsfrekvens 56 procent). Kontaktpersoner i företag som hade ett ärende i kommunen under 2007 har tillfrågats om hur de upplever servicen inom fem områden: bygglovshantering, markupplåtelser, brandtillsyn, miljötillsyn, och serveringstillstånd. Fokus ligger på kommunen som myndighetsutövare. Enkäten omfattar 32 frågor som behandlar sex aspekter på begreppet service (tillgänglighet, information, bemötande, kompetens, rättsäkerhet och effektivitet). Resultatet redovisas i form av ett NKI (nöjd kund index). Helhetsbetyget (NKI-värdet för samtliga verksamheter som mätningen omfattar) uppgår till 65 på en 100-gradig skala – ett klart godkänt betyg enligt SCB: s analys. I de 43 kommuner som genomförde mätningen år 2007 uppgick det genomsnittliga NKI-värdet till 63. Medianvärdet bland samtliga kommuner som deltog i 2007 års mätning var dock högre, 67. Flertalet av de större kommuner som har genomfört den NKI-mätning som nu genomförts i Umeå har (vid samma tidpunkt på året men år 2007) har uppnått lägre värden. Bland de verksamhetsområden som mätningen omfattar har serveringstillstånd uppnått det högsta NKI-värdet 76, följt av brandtillsyn som har NKI 74. Miljötillsyn har uppnått NKI 63 och markupplåtelse NKI 62. Lägst värde av de fem har bygglov med NKI 59. Hög kompetens och bra bemötande Frågor om kompetens, bemötande och tillgänglighet har generellt fått höga betyg från företagen. Inom dessa områden ligger NKI-värdet på 70. Det främsta förbättringsområdet är enligt företagarna området effektivitet. Handläggningstiderna kan kapas ytterligare. Tillgängligheten kan också bli bättre enligt enkätsvaren. – Den här undersökningen, tillsammans med andra liknande, ger oss ett bra underlag för att utveckla dialog och service gentemot det lokala näringslivet, säger Lennart Holmlund (s). Fakta om undersökningen Näringslivsbarometern är en enkätstudie riktad till nära 700 företag. 347 företag besvarade enkäten (svarsfrekvens 56 procent) – Svarsfrekvensen är i realiteten högre än 56 procent. Det visar den bortfallsanalys som vi genomfört. Näringslivsbarometern är en totalundersökning av företagens ärenden i kommunen, inte en urvalsundersökning, säger Charlotte Sävås-Nicolaisen, seniorkonsult vid SWECO Eurofutures. Syftet är att få kunskap om hur servicenivån uppfattas av företag som kommer i kontakt med Umeå kommun som myndighetsutövare. Det är första gången som Umeå genomför en servicemätning på samma sätt som tidigare genomförts i Stockholm, Uppsala och 41 andra kommuner i Mellansverige. För att få full jämförbarhet med tidigare mätningar som gjorts av servicenivån i landets kommuner har Statistiska Centralbyrån (SCB) anlitats för den statistiska bearbetningen. Resultatet av undersökningen i sin helhet bifogas pressmeddelandet. För mer information kontakta: Kommunstyrelsens ordförande Lennart Holmlund (s) 090-16 12 01 070-550 47 85 lennart.holmlund@umea.se Näringslivschef Roland Carlsson 090-16 32 10 070-578 65 50 roland.carlsson@umea.se Jörgen Boman Pressinformatör Informationsenheten Umeå kommun 090-16 11 24 070-669 00 10 jorgen.boman@umea.se