Förslag om öppna datalösningar besvarade

Kommunstyrelsen har besvarat två medborgarförslag; ett om att kommunen skall använda mer öppen programvara och ett annat förslag om en policy för öppna och fria nätverksplattformar.

I besluten hänvisas till att Umeå kommun sedan 2009 arbetar utifrån en antagen strategi för öppen programvara. Öppen källkod har använts inom ett antal utvecklingsprojekt inom bland annat turistområdet och biblioteksverksamheten. Kommunen har även utrett möjligheterna att använda Open Office i skolverksamheten, men detta är ännu inte möjligt.

Internet-applikationer
I det andra förslaget efterlyses en policy för att kommunen i första hand ska använda öppna och fria nätplattformar. I svaret nämns bland annat utvecklingen mot att fler applikationer blir tillgängliga som tjänster via internet. Det innebär att kommunen oftare kommer att titta mer på tjänsteerbjudandet och bedöma totalpris, funktionalitet, säkerhet och tillgänglighet istället för plattformar.

Miljöpartiet yrkade i kommunstyrelsen på att bifalla båda medborgarförslagen, men övriga partier bildade majoritet för att anse förslagen besvarade med respektive yttrande.

Anders Ågren (M)
1:e vice ordförande