Fortsatt utredning kring en samlad gymnasieverksamhet på Umestan

Gymnasie- och vuxenutbildningsnämnden vill fortsätta utreda möjligheterna att samla delar av den kommunala gymnasieverksamheten i anslutning till Midgårdsskolan på Umestan.

Det handlar i första hand om att flytta verksamheten på Fridhemsgymnasiet till nya lokaler. En samlokalisering, eventuellt i form av en så kallad ”gymnasieby”, kan ha flera fördelar. Det handlar om alltifrån bättre möjligheter att erbjuda inriktningar inom befintliga program till större lokaleffektivitet med lägre driftskostnader som följd.

En mer samlad gymnasieverksamhet skulle också kunna innebära att annan skolverksamhet kan flytta in i gymnasiets nuvarande lokaler på Fridhem. Det finns även ett behov av att avlasta Dragonskolan som fortsätter att vara väldigt populär bland eleverna. Här öppnar närheten till Midgårdsskolan och Umestan upp intressanta möjligheter.

Skolkontoret har nu nämndens uppdrag att, tillsammans med fastighetsavdelningen, fortsätta utreda den framtida gymnasiestrukturen. En struktur som ska vara hållbar över tid, kostnads- och lokaleffektiv och kunna erbjuda eleverna många valmöjligheter och ett brett utbildningsutbud.
– När utredningen är klar ska nämnden sedan fatta sitt slutgiltiga beslut kring hur strukturen för de kommunala gymnasieskolorna ska se ut, säger Peter Burström (S), ordförande i gymnasie- och vuxenutbildningsnämnden.

Om planerna blir verklighet så talar mycket för att förändringen kommer att genomföras etappvis.

För mer information kontakta:
Peter Burström (S)
peter.burstrom@umea.se

Anders Sellström (KD)
Vice ordförande
anders.sellstrom@umea.se

Andreas Moberg

kommunikatör Utbildning, gymnasie- och vuxenutbildningen 090-16 12 34, 070-633 28 22