​Fritidsnämnden ger bidrag till föreningars anläggningar

Anläggningsstödet hjälper föreningarna i Umeå kommun att erbjuda innevånarna allt från badplatser och ridbanor till fotbollsplaner och isbanor. För att kunna erbjuda en stor bredd och ett stort utbud av anläggningar är bidragen mycket viktiga. Under 2015 kommer fritidsnämnden dela ut nästan fem miljoner kronor i stöd till anläggningar.

Anläggningsstödet är det bidrag som fritidsnämnden delar ut till föreningar som har egna anläggningar. Bidraget innehåller både en del som ska hjälpa föreningarna med skötsel och drift och en del för investeringar. Investeringsbidraget ska skapa förutsättningar för föreningarna att bygga nya anläggningar och att reparera befintliga anläggningar.

- Nyttan av pengarna är väldigt stor för alla innevånare i kommunen. Sättet som pengarna används ger stor utväxling per krona och fritidsnämnden är glada att kunna hjälpa föreningarna ekonomiskt. Man får inte glömma bort det enorma engagemang som föreningarna står för. Värdet av deras tid är mycket större än vad de får i kronor och ören som bidrag. Föreningarnas jobb gör så att alla får ett utbud som är så stort att det inte ens går att överblicka, säger Ari Leinonen, ordförande för fritidsnämnden.

Det är inte bara idrottsanläggningar som kan ta del av stödet, även friluftslivet får stöd under 2015. Det finns flera föreningar som bidrar till Umeås friluftsliv som under 2015 kommer att använda stödet till fiskevård, friluftsområden, kartframställning för orientering samt drift och underhåll av skoterleder.