Gemensam it-nämnd sparar pengar

Kommunstyrelsens arbetsutskott har beslutat att inrätta en gemensam it-nämnd för Umeå och Skellefteå kommuner. Samarbetet beräknas minska Umeås kostnader med omkring 1 milj kr årligen.

Umeå kommun har inom it-området en modern och väl fungerande driftmiljö med hög kapacitet. Samtidigt står Skellefteå kommun inför att antingen en nyinvestering eller att samverka för att undvika stora investeringar. Umeå kommun har fått en förfrågan att dela driftmiljö med Skellefteå. IT-funktionen bedömer att detta är möjligt att genomföra med begränsade insatser.

Vid halvårsskiftet
Att dela på grundinvesteringar och operativa kostnader i form av el och kyla sparar både pengar och vår miljö. Umeå kommuns datacenter har en viss överkapacitet, som gör det möjligt att ta in fler intressenter i deras miljö utan för stora nyinvesteringar.
De båda kommunerna utreder möjligheterna att vara i full produktion senast halvårsskiftet 2014, då ovan beskrivna lösningar behöver vara utbytta för Skellefteås del. För båda kommunerna beräknas kostnaderna minska med cirka 20 %, vilket för Umeås del rör sig om 1 milj kr per år.

Stationeras i Umeå
Servrar och driftpersonal stationeras i Umeå. En mindre del av Umeå kommuns driftpersonal kommer, för den gemensamma nämndens räkning, att serva båda kommunerna med grundläggande delar inom it-miljön. Umeå kommun ska enligt avtalet också sköta nämndens administration.
Beslutet gäller under förutsättning att Skellefteå kommun fattar motsvarande beslut.

Anders Ågren (M)
1:e vice ordförande