Illustration över möjlig ny bebyggelse. Arkinova Arkitekter.

Godkänd detaljplan för 140 nya lägenheter vid Svingen

En ny detaljplan har godkänts för en del av kvarteret söder om Östermalmsskolan. Här planeras för nya byggnader i fyra till tio våningar som totalt ger cirka 140 nya lägenheter. Planen möjliggör även för en mindre del centrumverksamhet som restauranger eller butiker. Detaljplanen är godkänd av byggnadsnämnden och går nu vidare till kommunfullmäktige för antagande.

– Bra att vi närmar oss mål med den här planen. Den ger en stor mängd nya bostäder i ett bra läge med närhet till både centrala stan, universitetsområdet och resecentrum. Nu har en del av kvarteret planlagts men jag tror att vi kommer att se en fortsatt utveckling i området, det är ett så pass attraktivt läge, säger Mikael Berglund (S), byggnadsnämndens ordförande.

Planområdet avgränsas i norr av Kungsgatan, i öster av Sjukhusbacken och söder av Storgatan. De nya husen kommer att byggas i en sluten kvartersstruktur med underjordiska garage. Det skapar gårdar som blir skyddade från buller och avgaser. I det sydöstra hörnet av kvarteret möjliggörs för centrumverksamhet.

Byggnader i fyra till tio våningar
Antal våningar varierar mellan fyra i söder och tio i norr. Bebyggelsen blir högst i hörnet mot Sjukhusbacken med upp till tio våningar. Volymen trappas sedan ned mot Storgatan genom sju respektive fyra våningar. Mot Kungsgatan blir det fem våningar. Volymerna är anpassade delvis efter befintlig bebyggelse, men möter även de framtida högre volymerna som nu byggs vid Östra Station.

Skolgården på Östermalmsskolan påverkas delvis av skuggning från planområdet under vår och höst. Det är framför allt det sydöstra hörnet av skolgården som påverkas. Det området är redan idag delvis skuggat av stora träd och gång- och cykelbron Svingen. Den ökade skuggningen som detaljplanen medför bedöms inte innebära en betydande påverkan.

– Utvecklingen av det här kvarteret innebär ett nytt kapitel i stadsmiljön Öst på stan som inte fullt ut förväntas anpassas till den befintliga bebyggelsen. Men genom bestämmelserna om volymer, skala och utformning hittas ändå en balans mellan det gamla och det nya, säger Robert Axebro (C), vice ordförande i byggnadsnämnden.

Då detaljplanen innebär ett utökande av kommunalt dagvatten går den vidare till kommunfullmäktige för antagande.

Mikael Berglund (S)
byggnadsnämnden