Gymnastikens hus ett steg närmare verklighet

Gymnastikens hus ett steg närmare verklighet

Etableringen av ett hus för gymnastik har länge varit en önskan från gymnastikföreningarna i Umeå kommun. I och med ett beslut från fritidsnämnden tar Gymnastikens hus ett stort steg från önskan mot verklighet.

Under tisdagens sammanträde för fritidsnämnden diskuterades flera olika alternativ för lokaliseringen av Gymnastikens hus. Efter en livlig diskussion kunde nämnden besluta om att Umeå kommun ska arbeta för att placeringen för den nya anläggningen ska bli Mariehem. Bakom beslutet står Socialdemokraterna, Miljöpartiet och Alliansen.

- Efter mycket dialog och analys så står det klart att en etablering av Gymnastikens hus på Mariehem innebär ett stort steg framåt inte bara för gymnastikföreningarna utan för hela området, säger Ari Leinonen, ordförande för fritidnämnden i Umeå kommun.

I AstraZenecas före detta lokaler på Mariehem planerar Balticgruppen att anlägga en ny mötesplats. Balticgruppen vill renovera byggnaden och få in hyresgäster som innebär en stor blandning av verksamheter. I alternativet blir Gymnastikens hus en del av vad Balticgruppen kallar Motorikens hus som också kan komma att innefatta lokaler för dans, kampsport, gym, med mera. Etableringen innebär en utveckling för Mariehem som är Umeås befolkningstätaste område som dessutom har väldigt väl fungerande kollektivtrafik som gör det enkelt för besökare till den nya mötesplatsen att ta sig dit. Umeå kommun kommer nu att arbete med att få till ett hyresavtal med Balticgruppen för Gymnastikens hus som kommer tas upp till beslut vid kommande fritidsnämnd.

Gymnastikföreningarna har under många år framfört sina behov av ett Gymnastikens hus. Redan 1990 fanns planerna på en anläggning för gymnastik men av olika anledningar har planerna aldrig blivit verklighet. Ännu är det många beslut och mycket arbete kvar innan Gymnastikens hus kan slå upp sina portar men om allt går som det ska kan den nya anläggningen öppna under hösten 2016.