Hanna tog ställning mot droger – och vann

En enig jury har utsett Hanna Wendén till vinnare i UmeBrås filmtävling, som är en del av kampanjen ”Ge fan”. Tävlingen har gått ut på att spela in, dela och tagga sin egen sex sekunder långa film – och säga att man tar avstånd från droger.

– Hannas film är kul, samtidigt som den visar det engagemang mot droger som vi vet finns bland unga här i Umeå”, säger Nicole Steegmans, ungdomsombud, Umeå kommun och jurymedlem.
– Vi har fått bra respons på kampanjen och även om tävlingen är avslutad så kan man fortfarande lägga upp filmer. Vi har lyckats mobilisera flera Umeåprofiler som har anknytning till målgruppen, bland andra William Spetz, Umeå IK, Ida Östensson, Innebandylandslaget, Amy Diamond och Standing man, säger Seth Åberg, processledare UmeBrå.
– Jag såg på facebook om UmeBrås tävling och jag och mina vänner Hedda och Alexandra är ju mot droger, så det passade bra. Jag har inte någon Ipad sedan tidigare så det ska bli kul, säger Hanna.

Seth Åberg
processledare UmeBrå
070-25 35 815
seth.aberg@umea.se

UmeBrå är Umeå kommuns lokala drog- och
brottsförebyggande råd. Rådet är ett sektorsövergripande nätverk om består av
representanter från kommunen, polisen, kyrkan, landstinget samt näringslivet.
 Vårt
uppdrag är att möjliggöra och effektivisera alkohol-, drog- och brottsförebyggande
arbete inom Umeå kommun.