Heidi Andersson ger världsmästarinstruktioner till nyanlända invandrare

Imorgon onsdag den 16 februari befinner sig armbryterskan Heidi Andersson på plats i Gammliahallen tillsammans med sin bror Frank Andersson (armbrottare) och pappa Kent Andersso (världsmästare i Grandmaster +50år -75kg) och ger världsmästarinstruktioner i armbrytning för både vuxna och unga nyanlända invandrare. De tre idrottsprofilerna visar hur deltagarna på bästa sätt kan plocka fram sin styrka.
De arrangerar även utmaningstävlingar på plats för de som på riktigt vill mäta sin styrka mot varandra efter att de fått världsmästartips.
- Jag berättar personligt om min sport, styrkan att komma från byn Ensamheten (med 16 innevånare) och vägen mot VM-gulden (8 st), vikten av att göra val och följa sitt hjärta. Min hobby är att förverkliga drömmar och mitt favoritord är handlingskraft! Som 19-åring startade jag företag och blev Sveriges första (och än så länge enda) armbrytarkonsult, vilket blev början på en tuff och fantastisk resa mot självförverkligande, kraft och styrka! Om viljan finns är ingenting omöjligt, berättar Heidi Andersson.
Arrangemanget är ett samarbete mellan Umeå Fritids nya satsning "In i Umeå - integration genom föreningsliv", Sfi-skolan i Umeå, Umeåregionens flyktingmottagning och Lions.  Under Aktivitetsdagen kommer Heidi Andersson, en kvinna med mycket vilja och envishet fungera som inspiratör för både nyanlända kvinnor och män, unga liksom gamla. "Du kan bli betydligt starkare och åstadkomma mer än vad du själv tror", berättar Heidi Andersson. Hennes styrka och motivation att komma från en liten by med bara 16 invånare till att göra val och följa sitt hjärta är något hon vill förmedla till nyanlända invandrare, och uppmuntra andra att följa sina drömmar trots att det ibland kan kännas tufft.

Under dagen kommer också andra inspiratörer finnas på plats för att visa vad de gör, bland annat kommer föreningen You Skate Girl, Ersboda slöjdförening, Kelfirius nycirkusförening, Handikappföreningarnas Samarbetsorganisation i Umeå och Internationella Kvinnoföreningen. Föreningarna vill fungera som mötesplatser mellan Umeås nya och gamla medborgare och Aktivitetsdagen är ett bra tillfälle för de att forma nya bekantskaper och hitta nya medlemmar.

Vi som arrangerar dagen välkomnar medier att delta och uppmärksamma denna fantastiska dag!
Datum & Plats: onsdag den 16:e februari på Gammliahallen.
Program:
9.00 Välkomna!

9.15 Dansuppvisning

9.30 Heidi Andersson - Armbryterskan från Ensamheten

11.30 - 12.00 Lotteri och vinsttävling

För mer information kontakta:
Somayeh Bozaghian, Umeå Fritid
www.umea.se/iniumea<http://www.umea.se/iniumea>