Höga mål för trafiksäkerheten i Umeå

Höga mål för trafiksäkerheten i Umeå

Tekniska nämnden har beslutat att målet för trafiksäkerheten i Umeå kommun ska vara att antalet allvarligt skadade samt döda ska minska med i genomsnitt minst två personer per år från 2013 till 2020.

Statistiken visar en nedåtgående trend när det gäller allvarligt skadade/dödade i trafiken, trots att staden växer. De redan genomförda åtgärderna har medfört att antalet skadade/dödade har minskat. Under perioden 2007 till 2012 har antalet allvarligt skadade samt döda i medeltal varit 54 personer per år. Om antalet olyckor i Umeå kommun minskar med två personer per år i medeltal från 2013 till 2020 skulle det innebära att 38 personer skulle skadas allvarligt, mycket allvarligt och omkomma år 2020.

- Det här är en glädjande utveckling på trafiksäkerhetssidan, men det finns mer att göra. För fotgängare och cyklister är olyckorna fortfarande för många. Därför behöver vi satsa ännu mer resurser och prioritera arbetet med att minska olyckorna för fotgängare och cyklister. Och om alla använde cykelhjälm skulle antalet huvudskador bli färre, säger Lasse Jacobson, tekniska nämndens ordförande.

Nytt trafiksäkerhetsprogram kommer
Umeå kommuns senaste trafiksäkerhetsprogram är från 2007, varför ett nytt trafiksäkerhetsprogram är under framtagande. Det nya programmet innefattar, precis som tidigare program, mål för trafiksäkerhetsarbetet. Statistik för åren 2007-2012 har bearbetats för att nya mål ska kunna fastställas.

- Det är en stor utmaning att minska antalet skadade bland fotgängare och cyklister samtidigt som vi vill att fler ska transportera sig på dessa sätt, säger Andreas Lundgren, andra vice ordförande i tekniska nämnden.

Många åtgärder redan utförda
Under åren 2011-2013 har en rad åtgärder utförts enligt Umeå kommuns Trafiksäkerhetsprogram. Till åtgärderna hör att separera gång- och cykelväg från gatan och att bygga hastighetsdämpande åtgärder, till exempel cirkulationsplatser och farthinder. Samt ombyggnader vid flera skolor.

Kontakt:
Lasse Jacobson (V)
tekniska nämndens ordförande
lasse.jacobson@umea.se

Stefan Nordström (M)
tekniska nämndens vice ordförande
stefan.nordstrom@umea.se

Andreas Lundgren (S)
tekniska nämndens andra vice ordförande
andreas.lundgren@umea.se

Nils Lahti