Holmsund-Obbola kommundelsnämnd vill föra en nära dialog med unga

Holmsund-Obbola kommundelsnämnd beslutar att genomföra aktiviteter för att skapa en nära dialog med kommundelens unga. På så sätt hoppas man kunna samla ihop goda idéer och önskemål för att fortsätta utveckla skolverksamheten i skärgården.

Kommundelsnämnden har sedan tidigare genomfört så kallade speed dejting-träffar där politikerna mött upp ungdomar under förutsättningslösa samtal. Syftet har varit att fånga upp utvecklingsmöjligheter som ungdomarna ser kring sin skol- och fritid i kommundelen och vilka önskemål till förbättringar de har.
– Träffarna har fungerat bra och är någonting vi vill fortsätta arbeta med. Det är viktigt för oss politiker att få träffa eleverna och få deras egen bild av skolan, säger Beatrice Årebrand (S), ordförande i Holmsund-Obbola kommundelsnämnd.

Vill komplettera den kommunövergripande dialogen
Ungdomsombuden i Umeå kommun anordnar 21 maj ett kommunövergripande forum för dialog då elever får möjlighet att träffa rektorer och politiker från hela Umeå kommun. Diskussionen kommer att fokuseras kring fyra teman: likabehandling, arbetsmiljö, elevinflytande och datorer i skolan. Som komplement till detta beslutar nu Holmsund-Obbola att genomföra lokala aktiviteter i kommundelen med samma syfte, för att ge dialogen en mer lokal prägel.
– Vi tycker att det är ett jättebra initiativ att ungdomsombuden skapar möjligheter till dialog mellan politiker, tjänstemän och ungdomar. Vi vill jobba vidare med att ta fasta på den lokala prägeln och genomföra uppföljande aktiviteter för elevdialog, med stöd av vårt ungdomsombud i kommundelen, säger Årebrand.

Beatrice Årebrand (S)
ordförande Holmsund-Obbola kommundelsnämnd