Hur vet konsumenterna om varorna innehåller farliga ämnen?

Hur vet konsumenterna om varorna innehåller farliga ämnen?

Politiker och tjänstemän informerar konsumenter

"Våga fråga. Om kemikalier." Det är namnet på informationskampanjen. På lördag den 21 september, i samband med SEE-veckan, kommer politiker och tjänstemän från miljö- och hälsoskyddsnämnden att informera konsumenter om deras rätt att få information om varors innehåll av kemikalier. Vi kommer att finnas i Umeås centrum, på gågatan och utanför galleriorna där vi delar ut information och pratar med förbipasserande.

Kemikalier finns i praktiskt taget alla varor - en del är farliga

Genom informationskampanjen vill vi öka konsumenters och handelns kunskap om kemikalier i varor man köper och säljer. Syftet är att både konsumenter och återförsäljare ska kunna agera för att minska riskerna för hälsa och miljö. Kemikalier finns i praktiskt taget alla varor – möbler, kläder, mat, hygienprodukter, elektronik och bilar. En del kemikalier är farliga för hälsa och miljö. Därför behövs det kunskap om hur de ska hanteras.

Kunder har rätt att fråga

Kunder har rätt att fråga om varors innehåll av farliga ämnen i butik och ska få kostnadsfritt svar inom 45 dagar. Om butiken inte vet om varan innehåller något farligt ämne är de skyldig att ställa frågan till leverantören.Vi delar ut foldrar och formulär som konsumenterna kan använda när de frågar butikerna.

Vi hoppas att butikerna är med oss i arbetet för Umeås giftfria miljö. Butikerna har fått informationsmaterial i förväg som stöd för hur de ska agera när ni får frågor från kunderna.

Allt material och information om kemikalierna finns på hemsida www.umea.se/kemikalier

Lördag 21 september, kl 12.00 - 14.00, i centrum/på gågatan/utanför och i MVG-gallerian. Politiker och tjänstemän kommer att ha "ordensband" över axeln med texten : Våga fråga. Om kemikalier.

På översta våningen i MVG-gallerian finns en bemannad ”hub” (bord, dator, informationsmaterial ”Våga fråga”-roll up så att det ska synas var vi finns).

Anna Pallin
Miljöinspektör