Idrott Online i samarbete med Umeå kommun

I samråd med Sveriges Kommuner och Landsting har en överenskommelse nu nåtts mellan Umeå kommun (Umeå Fritid) och Riksidrottsförbundet (RF) när det gäller inrapporterad närvarodata vid föreningsaktiviteter.

Ambitionen är att samtliga idrottsföreningar i Sverige ska få en förenklad närvarorapportering till såväl RF som till sin hemkommun, som samtidigt kan förstärka kunskapsunderlagen för den kommunala bidragsgivningen.

Aktivitetskort på nätet

RF har sedan några år bakåt utvecklat systemet med IdrottOnline där det statliga lokala aktivitetsstödet idag sker helt digitalt och där föreningarns närvarorapportering i systemet stadigt ökar. Umeå Fritid har under flera år utvecklat ett liknande system för närvarorapportering "Aktivitetskort på nätet". Nu inleds därför ett samarbete för att inom kort erbjuda alla kommuner möjligheten att utveckla systemet så att föreningarna själva kan läsa ut data från närvaroredovisningen via IdrottOnline och att denna därefter kan användas även på den kommunala nivån.

Skillnader

Det är viktigt att komma ihåg att det finns och ska finnas skillnader mellan RF och kommuner (som mellan kommuner i sig) vad gäller bidragsregler. För att underlätta för föreningen är det därför viktigt att kommunen informerar om hur de ska registrera närvaron i Idrott Online för att det sedan ska kunna beräknas av det kommunala systemet.

Läs mer om samarbetet på www.umea.se/kommun

Tekniska frågor
Lars Klefbohm