Individ- och familjenämnden förlänger avtalet med Hjälteföreningen

Individ- och familjenämnden beslutade att förlänga samverkansavtalet med Hjälteföreningen ytterligare två år till och med 31 december 2025. Under avtalsperioden kommer samverkan att utökas från två till fyra träffar per år.

Hjälteföreningens verksamhet handlar framför allt om att bedriva och sprida Hjälteträningen, vilket är träning med och för personer med funktionsvariation. Hjälteföreningen har i dagsläget drygt 200 medlemmar.

- Otroligt roligt att vi kan förnya och utveckla samarbetet med Hjälteföreningen. Det här är ett unikt samarbete som bidrar inte bara till att förbättra hälsan för personer med en funktionsnedsättning, utan även till att utmana normer och förändra samhällets syn på vad som är möjligt, säger Andreas Lundgren (S), ordförande i individ- och familjenämnden.

- Det känns självklart att nämnden ska förlänga samverkansavtalet med Hjälteföreningen. Föreningen har verkligen bidragit till social integration och skapat möjligheter för gemenskap och deltagande, inte bara i Umeå kommun utan även på andra platser i landet, säger Hanna Lundin Jernberg (L), vice ordförande individ- och familjenämnden.

På den uppföljningsträff som ägt rum mellan funktionshinderomsorgen och Hjälteföreningen inför avtalsförnyelsen lyftes behovet av utökad samverkan, detta för att få mer utrymme till nödvändig dialog. Det nya avtalet innebär fyra samverkansträffar per år i styrgruppsform i stället för två. Parterna kom även överens om att ta fram information till personal och till den enskilde kring vad som gäller på Hjälteträningen, så att det blir tryggt och tydligt för alla. För ett mer fokuserat arbete kring hälsofrämjande insatser anställde funktionshinderomsorgen 2022 en hälsocoach på 50 % och under 2023 ökade tjänstgöringsgraden till 100 %. Förhoppningen är att fortsatt kunna hitta finansiering för uppdraget även under kommande avtalsperiod.

Andreas Lundgren (S)
      individ- och familjenämnden
      andreas.lundgren@umea.se

Hanna Lundin Jernberg (L)