Integration via föreningsliv - föreningsdag med ”prova-på-aktiviteter” idag torsdag klockan 12-16 på Gamliahallen

Vägen till framgångsrik integration går via föreningslivet. Det är utgångspunkten för integrationsarbetet i Umeå. Idag arrangerar Umeå Fritid tillsammans med Sandåkerns fotbollsklubb, den regionala flyktingmottagningen och SFI-skolan en föreningsdag med ”prova-på-aktiviteter”.

Tanken är att visa upp några godbitar från Umeås Föreningsliv för nyanlända flyktingar och invandrare. Inbjudna är alla SFI-elever i regionen och ungdomar från Östra Gymnasieskolans introduktionsprogram.

Det kommer att bli en Futsal-turnering med spelare från Sandåkern och elever från SFI-skolan i mixade lag. Mellan matcherna och runtomkring kommer olika föreningar att visa upp sin verksamhet med workshop- & ”prova-på”-inslag. Det blir bland annat tyngdlyftning, basket (bla. med stjärnspelaren Amy Mohr), slöjd, thai kwando, dans, bowls och yoga.

Ersboda Slöjdförening och IBK Dalen – två goda exempel

Det finns i Umeå idag flera goda exempel på föreningar som lyckats bra när det gäller att engagera medlemmar med invandrarbakgrund. Två av de mest framgångsrika är Ersboda Slöjdförening och IBK Dalen, vars insatser inspirerat arbetet inom ramen för integrationsprojektet "In i Umeå"

På Ersboda Slöjdförening träffas man och slöjdar tillsammans. Måndag till torsdag kl 10-13 har föreningen dessutom språkinlärning för invandrare. Kanske är det för att det finns möjlighet att komma till slöjdföreningen nästan alla dagar i veckan som de lyckats så bra. Kanske är det för att de har sina lokaler i en del av Umeå där många utlandsfödda bor. Tydligt är det hur som helst att det framförallt är det gemensamma intresset för slöjd och den välkomnande atmosfären som lockar så många till föreningen och som får dem att vilja komma tillbaka gång efter gång.

IBK Dalen startade under 2009 tillsammans med SFI-eleven och praktikanten Waseem Shaer ett innebandylag för nyanlända ungdomar. Waseem åkte själv ut och pratade om innebandy med elever på IVIK-gymnasiet. Gensvaret blev stort och idag är de cirka 30 personer i laget som träffas regelbundet och tränar tillsammans.

Media hälsas välkomna till Integration via föreningsliv, en föreningsdag med ”prova-på-aktiviteter” idag torsdag den 23 september.

För mer information kontakta:
Klara Enmark
Projektledare