Invigning av Technical visits Hållbara Umeå

Den 2 maj klockan 09.30 invigs Technical visits Hållbara Umeå, som ska göra Umeå till ett nordligt nav för miljöteknik och hållbar stadsutveckling. Technical visits finansieras bland annat av Tillväxtverket och Region Västerbotten.

- Målet är att vara med i exporten av hållbara städer internationellt med Umeå som det goda exemplet, säger Royne Söderström, Project Manager Kompetensspridning i Umeå AB.
Intresset för svensk miljöteknik och våra hållbara städer är mycket stort från bland annat länder som Kina, Indien, Korea och Ryssland. Sverige ses som ett föregångsland globalt med det system som under lång tid byggts upp med fjärrvärme, avloppsrening och avfallshantering.

Umeå ligger i framkant inom dessa områden och fjärrvärmeanläggningarna vid Umeå Energi är exempelvis i absolut världsklass och där är intresset redan väldigt stort. Med Technical visits Hållbara Umeå ska positionerna flyttas fram ytterligare. Här finns nätverket för "Hållbart byggande i kallt klimat", världens första hållbara kvarter för bilism - GreenZone - och det av Delegationen för hållbara städer premierade projektet "Hållbara Ålidhem", Volvos måleri som är det renaste i världen och de första snabbladdningsbara elbussarna i världen . Dessutom finns totalt 24 företag som är med i arbetet med att exportera det hållbara Umeå.

- Invigningen kommer att fortsätta med en rad intressanta föredrag och en workshop om hur vi tillsammans kan stärka vårt samarbete och bidra till Tillväxt och hållbara affärer, berättar Royne Söderström.

Besök verksamhetens webbplats

För mer information kontakta:
Royne Söderström
Project Manager