Jämställdhetsutskottet vill skapa opinion tillsammans med Riga

Jämställdhetsutskottets presidium och två kommunala tjänstepersoner åker 11−13 februari till Riga, som tillsammans med Umeå är kulturhuvudstad under 2014. Syftet med resan är att etablera kontakter och utbyta erfarenheter med de två ideella organisationerna Marta och Mozaika för att synliggöra och skapa opinion i jämställdhets- och HBTQ-frågor.

Marta är ett resurscentra för kvinnor i Lettland som är papperslösa, flyktingar, långinkomsttagare, arbetslösa, offer för människohandel eller har blivit utsatta för våld i nära relation.

− Prostitution och mäns våld mot kvinnor är stora samhällsproblem i både Riga och Umeå. Vi vill särskilt fokusera på den fruktansvärda människohandeln för sexuella ändamål. Lettland är både ett ursprungsland och ett transitland för många av de drabbade och Sverige är tyvärr ett av de länder där kvinnorna utnyttjas. Vi tycker att samhället inte lägger ner nog med resurser på dessa frågor och vill med detta samarbete bidra till en förändring, säger Tamara Spiric (V), kommunalråd och ordförande jämställdhetsutskottet.

Mozaika arbetar med HBTQ-personers rättigheter, bland annat informerar de om HIV, anordnar aktiviteter för ungdomar och utbildar polisen om hatbrott. I dialog med Mozaikas ordförande samt arrangörerna av prideparaden i Umeå kommer samverkan under 2014 framförallt att fokusera på att synliggöra HBTQ-personers situation i samhället.

Tamara Spiric (V)
kommunalråd