Kickbikeåkare får tillgång till inomhuslokal på Ersboda

Efter önskemål från Umeås unga kickbikeåkare håller nu skejtlokalen på Ersboda öppet för kickbikeåkning alla söndagar mellan klockan 17-19.

—Vi har sett att det funnits efterfrågan från åkarna att få en egen yta för kickbike. Det blev ännu tydligare i somras då det var många kickbikeåkare som ville vara i skejtparken Sparken nere vid Hamnmagasinet. Vi har tillsammans med Umeå Skateboard- och BMX-förening haft möten och nu tagit fram en lösning, säger Nicole Steegmans, ungdomsombud, Umeå kommun.

Öppet söndagkvällar
Lokalen ligger på Ersboda, Gräddvägen 15 B, och kommer att hålla öppet för kickbikeåkare på söndagar mellan klockan 17—19 under inomhussäsongen.
—Nu behöver vi bara nå ut med budskapet till kickbikeåkarna. Alla som har någon kickbikeåkare i sin närhet får gärna hjälpa till att sprida ordet. Vad vi vet så är åkarna inte är organiserade i någon förening, vilket försvårar att nå ut med information till dem. Vi vet att de finns men inte var, säger Nicole Steegmans.
Kostnaden för att nyttja lokalen är 50 kronor per tillfälle eller 500 kronor för hela säsongen. I avgiften ingår även ett medlemskap i Umeå Skateboard- och BMX-förening. Föreningen rekommenderar givetvis alla åkare att använda passande skydd.

Göran Lindh
Kedjans aktivitetscentrum