Kontroll av redlighet hos restauranger och skolor

Kontroll av redlighet hos restauranger och skolor

Under 2013 genomför Umeå kommun, Miljö- och hälsoskydd, kontroll av så kallad redlighet (information och märkning) på Umeås restauranger och skolor/förskolor. Syftet är att säkerställa att det som står på menyn verkligen motsvarar vad som serveras. Detta sker för att skydda konsumenternas intressen och säkerhet.

Under 2012 gjordes motsvarande kontroller på stadens pizzerior. Då visade 39 av 42 pizzerior brister i informationen. Vanligaste felen var att pizzorna innehöll kalkon och bog istället för skinka, salladsost istället för fetaost och crabsticks istället för krabba, som det stod på menyn. Det förekom också att man använde Grana Padano istället för Parmesan.

- Det betyder att konsumenten vilseleds och får äta något som man inte har betalt för, men ibland kan det också vara farligt. Till exempel innehåller crabsticks fisk, och Grana Padana innehåller ägg, vilket förstås kan vara farligt för fisk- och äggallergiker, säger Madeleine Wahter, miljöinspektör på Miljö- och hälsoskydd, Umeå kommun.

Uppföljande kontroller har gjorts på pizzeriorna och bristerna var då åtgärdade.

Konsumentens intressen ska skyddas

Livsmedelslagstiftningens syfte är att skydda konsumenternas intressen och att göra det möjligt att fatta välgrundade beslut om de livsmedel de konsumerar.

Det kan finnas olika skäl till att det förekommer brister idag. Det kan vara ekonomiska skäl, okunskap hos företagaren och personalen men också leverantörer som skickat en annan vara än den restaurangen beställt.

Vid livsmedelskontrollerna som nu sker på restauranger och skolor/förskolor jämförs menyerna med förpackningar och följesedlar. Då kan man säkerställa om falukorven verkligen är falukorv, och inte ugnskorv, eller att torsken inte är någon annan vit fisk.  Kontrollerna kommer även att göras på livsmedelsbutikernas egenproducerade varor och maträtter.

Alla inspektioner redovisas på webben

- Resultatet av livsmedelskontrollerna kan konsumenterna alltid ta del av via kommunens hemsida. Man kan söka på företagens namn, adress eller typ av företag. Man ser förstås också om företaget inte har fått någon anmärkning, berättar Madeleine.

Webbsidans adress: www.umea.se/livsmedel

Madeleine Wahter