Kulturvävens lokalfördelning ändras

Umeå kommun kommer enligt beslut i arbetsutskottet inte att ha någon verksamhet på plan 5 i det blivande Kulturväven. Plan 1–4 kommer ändå att rymma planerade kommunala verksamheter, utom repetitionslokaler för dans.

Enligt avtal kommer kommunen att disponera plan 1–4 i Kulturväven för bland annat bibliotek, scener, utställningslokaler och lokaler för konst och skapande verksamhet. Enligt tidigare planer skulle kommunen även använda plan 5 för Kvinnohistoriskt museum och lokaler för dans.

Kvinnomuseum flyttar ner
Kommunen släpper nu utrymmena på plan 5. Det innebär att Kvinnohistoriskt museum flyttar till plan 4 medan planerade lokaler för dans inte får plats. Scenerna i Kulturväven, till exempel Black box och olika funktionsrum, kommer ändå att kunna användas för dansföreställningar.

Tidplan påverkas inte
Programhandlingen, dokumentet som beskriver hur kommunens lokaler ska användas, kommer nu att ändras. Kommunens tjänstemän kommer att titta närmare på vad ändringen får för konsekvenser i detalj, men det bedöms inte påverka tidplanen för bygget av Kulturväven.

Lennart Holmlund (S)
kommunstyrelsen
lennart.holmlund@umea.se

Anders Ågren (M)