Kulturverket är månadens goda exempel

All verksamhet som Kulturverket bedriver har som mål att barnets kreativitet slutgiltigt bestämmer det konstnärliga uttrycket. Verksamheten har imponerat på kommunstyrelsen som nu utsett Kulturverket till månaden goda exempel. Arne Berggren, som leder verksamheten, tog emot utmärkelse vid tisdagens kommunstyrelsesammanträde. Kommunstyrelsens motivering: ”Kulturverket är ett flexibelt, förvaltningsövergripande nätverk som består av en pedagogisk och en konstnärlig bank med uppdrag att samverka med, sammanföra och förstärka alla goda krafter som redan jobbar med kultur för, av och med barn och unga i Umeå, Sävar, Hörnefors och Holmsund/Obbola”. De pedagogiska projekten har en konstnärlig idé och de konstnärliga projekten har en pedagogisk lärprocess. Kulturverkets nätverk synliggör skolans, kommunens och de ideella krafternas arbete med skapande processer som en del av lärandet. Bakom Kulturverket står sju förvaltningar, För- och Grundskoleförvaltningen, Gymnasieförvaltningen, Fritidsförvaltningen, Kulturförvaltningen samt Kommundelsförvaltningarna i Sävar, Hörnefors och Holmsund/Obbola samt ett stort antal samarbetspartners. På bilden: Arne Berggren Foto: Håkan Göransson För mer information kontakta: Jörgen Boman Pressinformatör Informationsenheten Umeå kommun 090-16 11 24 070-669 00 10 jorgen.boman@umea.se

• Västerbotten

Umeå kommun har 12 000 medarbetare och är regionens största arbetsgivare. Verksamheterna präglas av medborgarfokus, öppenhet, tillit och en strävan att ständigt förbättra kommunens service. Umeå är en av Sveriges mest växande städer. Här bor omkring 125 000 personer och kommunens mål är att nå 200 000 invånare år 2050.

I Umeå finns två universitet, ett livskraftigt näringsliv och ett attraktivt utbud av kultur och fritid. Här finns också västvärldens snabbaste bredband.

Claes Björnberg

Presskontakt presskommunikatör 070-390 19 33