Kungsgatan blir ett naturligt flanerings- och handelsstråk

Kungsgatan blir ett naturligt flanerings- och handelsstråk

Nu byggs stråket mellan Renmarkstorget och Västra Esplanaden om. När Umeå växer och utvecklas måste också den mest centrala delen av staden göra detsamma. Det gemensamma målet är att skapa en attraktiv miljö som är ren, snygg och tillgänglig.

- När den här delen är klar kommer Kungsgatan att utgöra det naturligt flanerings- och handelsstråk i Umeå centrum, säger Lars Nilsson, projektledare, Umeå kommun.

Sammanhängande gångstråk
Kungsgatan blir ett sammanhängande gångstråk genom att utformningen blir densamma från Vasagatan till Västra Esplanaden. Gatan anläggs med hällar av mörk granit tillsammans med plattytor i ljus betong. Bänkar och belysningsstolpar blir också samma.

Bygget omfattar utbyte av vatten och avloppsledningar (klart 2012), markvärme, bänkar, nya plattor, ny belysning, anpassning av entréer för funktionshindrade m.m. Fastighetsägarna är delfinansiärer av byggnationerna.

Start i maj och klart i slutet av oktober 2013
I maj börjar arbetet med att lägga ledningar för markvärme. Därefter kommer ytor med hällar att läggas. Arbetet beräknas vara klart i slutet av oktober 2013. Redan befintliga björkar har tagits bort och ersättas med nya. De nya björkarna planteras våren 2014.

Öppet för gående och cyklister men begränsad framkomlighet
I och med ombyggnationen kommer framkomligheten för cyklister att påverkas. Ett tillfälligt cykelförbud kommer att råda genom arbetsområdet. Den som ska cykla genom staden i öst-västlig riktning hänvisas till Nygatan som det bästa alternativet.

Under en period kommer landgångar att läggas ut för att upprätthålla tillgängligheten för boende och kunder till butiker och andra näringsidkare. Åtgärder kommer att vidtas för att minska störningar i form av buller och damm.

Illustration av Kungsgatan efter ombyggnad. Illustrationen framtagna av WSP.

Lars Nilsson
projektledare