Kunskapsutvecklingen är stark i Skärgårdsskolorna

Vid kusten blåser positiva vindar för Skärgårdens skolor. Holmsund-Obbola skolområde visar en mycket stark utveckling för både kunskapsresultat och ekonomi.
– Vi har gjort en häftig resa i år, säger Christopher Granberg, skolområdeschef Holmsund-Obbola. Vi gläds jättemycket åt detta samtidigt som diskuterar hur vi ytterligare kan utvecklas.

– Vi är jättestolta över den resa som skolverksamheten i kommundelen har gjort. Vi har haft en tydlig målbild att skapa goda resultat i skolan och samtidigt hålla budgeten i balans, vilket vi nu visar prov på. Verksamheten ska ha en stor eloge för allt det hårda arbetet som ligger bakom dessa resultat och vi i kommundelnämnden är jättestolta över alla inblandade, säger Beatrice Årenbrand, ordförande i Holmsund-Obbola kommundelsnämnd.

Positiv kunskapsutveckling
I år går 84 % av alla lever i Holmsund-Obbolas grundskolor ut med godkända betyg i grundämnena. Förra året var denna siffra 72,5 %. Även meritvärdet för eleverna i årskurs nio ser betydligt bättre ut. Efter detta läsår landar det på 212,5, att jämföras med förra årets meritvärde på 196,5. Den största förbättringen syns på Storsjöskolan, där man framför allt ser en stor förändring bland pojkarna.
– Både rektorer och pedagoger har jobbat hårt för det här och det är härligt att slitet ger resultat. Vi kommer att analysera den positiva utvecklingen närmare i höst för att skapa oss en ännu bättre bild av hur vi kan arbeta vidare. Det här ger härlig energi för att ta resultaten ännu högre, säger Granberg.

Plusresultat i ekonomin
Kommundelen som helhet visar efter maj månad ett positivt ekonomiskt resultat på 550 000 kronor. I detta är det framför allt för- och grundskolan som visar en mycket stabil utveckling.
– Att kunna kombinera goda studieresultat med en positiv ekonomi är ju att förena det bästa av två världar, säger Årebrand.

Christopher Granberg
skolområdeschef Holmsund-Obbola