Långsiktig lönestrategi för att behålla och anställa lärare

För- och grundskolenämnden har beslutat att statsbidraget avseende förstelärare och lärarlönelyft för lärare ska hanteras som statsbidrag till kommunen utan tidsbegränsning. Detta som en del i en lönestrategi som ska säkerställa en långsiktig kompetensförsörjning inom utbildningsområdet.

Samtidigt beslutas att karriärvägarna för lärarna i kommunen ska bestå av tre steg - legitimerad lärare, förstelärare och lektor.

– Det är viktigt att våra anställda anser lönekriterierna tydliga, att vi har en lönestrategi där vi som attraktiv arbetsgivare behåller och tar tillvara på våra kompetenta medarbetare samt lockar till oss fler, säger Moa Brydsten, (S), ordförande i för- och grundskolenämnden.

Skolorna måste även ha lärare och pedagoger med rätt kompetens för att uppnå den kvalitet och de mål som verksamheterna har på både kort och lång sikt.

Umeå kommun har tidigare valt att ersätta både förstelärare och lärare som får lärarlönelyft genom tidsbegränsade lönetillägg. Men nu bedöms det finnas en politisk enighet i frågan om fortsatta statsbidrag. Allt fler arbetsgivare i andra kommuner väljer också att betala dessa löneökningar tillsvidare. Idag kan en kombination av båda statsbidragen erhållas. I båda reformerna utgår ersättning/lön till kommunens skickligaste och mest meriterade lärare. I Umeå kommun finns cirka 170 förstelärare och cirka 700 lärare som får ta del av lärarlönelyftet.

Nämnden ger ansvariga tjänstepersoner i uppdrag att bevaka eventuella förändringar av statsbidragets utformning och vid behov informera kommunledningen och kommunstyrelsens arbetsutskott.

För mer information:

Moa Brydsten (S)
ordförande för- och grundskolenämnden
moa.brydsten@umea.se

Elmer Eriksson (M)
vice ordförande för- och grundskolenämnden
elmer.eriksson@umea.se

Umeå kommun har 11 900 medarbetare och är regionens största arbetsgivare. Verksamheterna präglas av medborgarfokus, öppenhet, tillit och en strävan att ständigt förbättra kommunens service. Umeå är en av Sveriges mest växande städer. Här bor omkring 120 000 personer och kommunens mål är att nå 200 000 invånare år 2050.

I Umeå finns två universitet, ett livskraftigt näringsliv och ett attraktivt utbud av kultur och fritid. Här finns också västvärldens snabbaste bredband.