Långsiktig lösning för Norrbyskärs museum

Driften av Norrbyskärs museum är tryggad. Kommunstyrelsens arbetsutskott har beslutat att utöka kommunstyrelsens budget med 200 000 kronor för driften.

KFUM Umeå har hela ansvaret för driften av Norrbyskärs museum. Trots ett årligt stöd de senaste åren, har det varit svårt att få verksamheten att gå runt. Bedömningen är att en nedläggning kan bli följden utan kommunalt stöd.

Strategiskt
I stället för att bevilja ett treårigt driftstöd enligt ansökan beslutade kommunstyrelsens arbetsutskott alltså att göra driften till en budgetpost.
- Museet är en strategiskt viktig kulturverksamhet. Därför valde vi en långsiktig lösning, säger kommunstyrelsens ordförande Lennart Holmlund (S).