Ljuset flödar under Umeå Höstljus 2013

Ljuset flödar under Umeå Höstljus 2013

Årets ljusfestival Umeå Höstljus vill lysa upp vintermörkret för umeborna mellan den 15 och 24 november.
- Umeå Höstljus är ett av Umeås mest populära arrangemang. Det här året ser vi som en försmak av 2014. Vi har färre installationer men de kommer att synas mer, säger projektchef Carl Arnö med glimten i ögat.

Umeå höstljus 2013 kommer att bestå av ett tiotal tillfälliga ljusinstallationer i och runt omkring Rådhusesplanaden. Barnens ljuslyktor har blivit en kär tradition och de kommer, precis som tidigare år, att finnas i Vänortsparken. Förutom de tillfälliga installationerna så kommer även några permanenta ljussättningar som genomförs nu under hösten att visas upp.

Start fredag den 15 november
Fredag den 15 november inleds ljusfestivalen med att barnens ljuslyktor tänds i Vänortsparken vid kl. 17. Själva invigningen sker sedan på Rådhustorget vid 18-tiden och därefter pågår Umeå Höstljus i 10 dagar.

Klara för medverkan
De konstnärer/ljussättare som är klara för medverka i årets ljusfestival är: Robert Berglund, Johan Andersson Sundén, SUTODA, Emma Weil, Chrisander Brun, IDEAN och Umeå kommun. Några fler håller fortfarande på att utveckla sina idéer och redovisas senare.

Bifogad bild
Bilden föreställer barnens ljuslyktor i Vänortsparken 2010. Det är nog den i särklass mest uppskattade och mest välbesökta ljusinstallationen. Foto John Bäckström.

För mer information kontakta:
Carl Arnö
Projektchef