Lokalanvändningen i Väven tar form

En lägre föreningstaxa är en del i ett beslut i kommunstyrelsens arbetsutskott om lokalanvändningen i Väven. Ledande för beslutet är visionen om att huset ska fyllas med så mycket verksamhet som möjligt för boende och besökande i Umeå.

I beslutet ingår att Umeå kultur (en del av kommunens gemensamma förvaltning) ges i uppdrag att teckna en överenskommelse med Folkets Bio angående filmverksamhet i Vävens två filmsalonger Tystnad och Tagning. Salongerna rymmer 102 respektive 42 personer.
Överenskommelsen ska gälla de tillfällen som Folkets Bio har verksamhet, under andra tider kan kommunen hyra ut till andra aktörer.

Avtal för Black Box
Umeå kultur har också fått i uppdrag att teckna en överenskommelse med Folkets Hus till och med första halvåret 2015, om samverkan kring drift och teknisk support i Vävens Black Box (scen samt salong med plats för 410 personer). Det tidsbegränsade uppdraget kommer att ge Umeå kultur ett underlag för den upphandling som ska genomföras under hösten 2015. Genom att upphandla tjänsterna behöver Umeå kultur inte rekrytera nya specialkompetenser.

800 föreningar får lägre taxa
Arbetsutskottets beslut innebär vidare att all övrig extern uthyrning sköts av Umeå kultur.
Utöver nämnda lokaler finns omkring 20 rum av varierande storlek på fyra våningar i kommunens del av Väven (se bilaga). Bibliotekets grupprum i Väven kommer att vara kostnadsfria, precis som grupprummen i det nuvarande Stadsbiblioteket.
För övriga lokaler har arbetsutskottet gett Umeå kultur i uppdrag att fastställa prislista för uthyrning, dels till en ordinarie taxa, dels till en subventionerad föreningstaxa. Som underlag fungerar referenslokaler från Folkets Hus och Umeå Fritid. Berättigade till föreningstaxa är de omkring 800 föreningar som finns med i Umeå Fritids föreningsregister.

Rumsbeskrivning samt skisser över fyra våningar i Väven (pdf-filer)

Lennart Holmlund (S)
kommunstyrelsen