Lyckad satsning fortsätter – föreningar kan söka bidrag för aktiviteter under sportlovet

Genom samverkan och bidrag satsar Umeå kommun på att stödja föreningars aktiviteter under sportlovet vecka 10. Är din förening intresserad av att ordna aktiviteter på sportlovet – sök bidraget innan onsdag 20 februari. Det finns även möjlighet för enskilda ungdomar/grupper som inte är föreningsaktiva att söka pengar till aktiviteter genom projektet ”En påse pengar”. Information om bidragen och hur man söker dem finns på www.umea.se/handerpalovet

—Många föreningar engagerar sig ideellt för att ordna aktiviteter för barn och unga i Umeå på loven. De är jätteviktiga aktörer som gör att en mångfald av aktiviteter kan erbjudas och sportlovet är ett bra tillfälle att prova på någonting nytt, säger Sara Nordström, föreningskonsulent på Umeå Fritid.
För att få bidrag är kriterierna att aktiviteterna ska rikta sig till skollovslediga barn och unga i Umeå, verksamheten ska vara alkohol och drogfri, de som arrangerar ställer upp ideellt och arrangemanget ska vara öppet för alla och marknadsföras gentemot allmänheten. Bidraget kan sökas av både föreningar och enskilda ungdomar/grupper.
—Den finns massor av aktiviteter på www.umea.se/handerpalovet och den som inte hittar något intressant kan själv söka bidrag för att arrangera aktiviteter för andra, säger Sara Nordström, Föreningskonsulent på Umeå Fritid

Lyckad satsning som aktiverar ungdomar
Inför kulturlovet 2012 delade kommunen ut bidrag för 75 000 kr och genom ett gott samarbete kunde en mängd av olika aktiviteter erbjudas för barn och unga under lovet. De verksamheter som fick stöd av Umeå kommun nådde i totalt 1090 enskilda deltagare. Av dessa var 542 nya deltagare i den bemärkelsen att de inte tidigare varit med i föreningens aktiviteter. 696 deltagare var killar och 382 var tjejer. Ett positivt exempel var ögonblicksteatern vars teaterföreställningar var fullstatta och de genomförde fler föreställningar än vad de hade tänkt. Ett annat positivt exempel var Umeå Dansimperium som kunde starta en helt ny dansgrupp efter prova-på verksamheten under lovet.

För mer information:

Sara Nordström