MADE blir en del av programåret 2014 - får 500 000 kronor i stöd

MADE, Norrlandsoperans gränsöverskridande scenkonstfestival, har ett brett stöd i kommunstyrelsens kulturhuvudskott som satsar 500 000 kronor på nästa års festival.

MADE är NorrlandsOperans återkommande scenkonstfestival. Sedan festivalen första gången arrangerades 2006 har den etablerat sig som ett viktigt inslag i Umeås kulturliv.

MADE  kommer att kunna förstärka och vässa sitt innehåll inför 2014 med både lokal och internationell prägel. Under festivalen 2011 visas dansföreställningar och installationer kostnadsfritt i Mimerskolans gamla gymnastiksal. Ett stort tält på operaplan kommer att ha kostnadsfria seminarier, lunchsoppor, workshops och föreställningar. Ett mångårigt körprojekt tar sin början och form under festivalen 2011.

MADE och Jazzfestivalen får utöver detta, enligt tidigare beslut, tillsammans 2,5 miljoner kronor i stöd av kulturnämnden.

För mer information kontakta:
Marie-Louise RönnmarkUmeå,
Kommunalråd (S)
Ordförande i kommunstyrelsens kulturhuvudstadsutskott
marie-louise.ronnmark@umea.se<mailto:marie-louise.ronnmark@umea.se>

Sven-Olov Edvinsson (C)
Vice ordförande i kommunstyrelsens kulturhuvudstadsutskott
sven-olov.edvinsson@umea.se<mailto:sven-olov.edvinsson@umea.se>

Jörgen Boman